Over Ons

Wij zijn een onafhankelijk adviesbureau voor maatschappelijk vastgoed. Voor gemeenten, scholen, kinderopvang en sport-verenigingen ontwikkelen wij plannen en doen we onderzoek. Klik hier voor een filmpje over ons werk.

In deze nieuwsbrief geven wij een korte indruk van onze opdrachten en ervaringen binnen ons werkveld: maatschappelijk vastgoed. Deze nieuwsbrief richt zich op Integrale Huisvestingsplannen (IHP’s).

IHP’s: een wettelijke status?

Sinds de publicatie van het kritische rapport “Schoolgebouwen primair en voortgezet onderwijs: de praktijk gecheckt” van de Algemene Rekenkamer is er op landelijk niveau gesproken over een mogelijke wettelijke status voor Integrale Huisvestingsplannen (IHP’s).

Wij bespreken deze ontwikkeling op onze website. Voor het artikel klikt u hier.

 

 

IHP-VO Leidschendam-Voorburg

Wij zijn bezig met opstellen van een strategisch IHP voor het Voortgezet Onderwijs in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Onderdeel van het IHP-VO is een analyse van de regio Haaglanden. Voor een indruk van deze analyse kunt u een kaart bekijken. Klik hier voor de kaart. Het plan publiceren we in de komende maanden op onze website.

Vorig jaar hebben we ook een strategisch IHP voor het PO van de gemeente Leidschendam-Voorburg gemaakt. Voor het IHP-PO klikt u hier.

 

Opdracht gemeente Sliedrecht

De gemeente Sliedrecht heeft ons gevraagd een Integraal Accommodatieplan (IAP) op te stellen. De gemeente Sliedrecht wil haar vastgoed zo veel mogelijk afstoten vanuit de gedachte: “gebruik is belangrijker dan bezit”.

Het IAP wordt ontwikkeld in overleg met de teams VROM, Welzijn Educatie & Zorg, Vastgoed, Financiën en de verantwoordelijk wethouder. Daarnaast worden de maatschappelijk partners geïnterviewd om hun wensen in beeld te brengen.

 

Mijn dochtertje Kita en haar iPad

De school van Onno’s dochtertje Kita is dit jaar een iPadschool geworden. Onderdeel van dit concept is (natuurlijk) dat ieder kind een eigen iPad krijgt. Wat doet zoiets met een 5-jarig meisje? Onno van Vastgoeddialoog vertelt:

“Er zijn ups en downs. Binnen 2 weken was het scherm gebarsten. De iPad is beschermd met een stevige stroeve hoes, die moeilijk in een andere stand is te zetten. Kita’s oplossing: ik ga op de beschermingshoes staan. Werkt goed, behalve als je op het scherm zelf gaat staan. Een drama: ze hield niet op met huilen. Ze durfde het niet te zeggen in de klas. Uiteindelijk verzon ze het verhaal dat Mama haar scherm had stukgeknepen.

Los daarvan vind Kita het geweldig dat zij eigen een iPad heeft gekregen. Dat had ik niet verwacht – wij hadden thuis al iPads. Het verschil is dat dit echt háár iPad is. Bovendien is Kita leergieriger. Ze doet graag leerspelletjes op de iPads. Makkelijk voor ons – de cijfers van 1 tot en met 10 zijn nu geen probleem meer. Vorig jaar was dat wel anders.”